« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Agent reklamy  / agentka reklamy

zawód rozwojowyzawód rozwojowy
zawód, co do którego przewiduje się w przyszłości wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Agent reklamy to osoba, której zadaniem jest zaprezentowanie danego towaru lub usługi w formie na tyle atrakcyjnej, aby przyniosła jak największe zyski zamawiającemu reklamę. Agentem może być osoba pracująca w firmie zajmującej się realizacją usług związanych z zaplanowaniem i zrealizowaniem kampanii reklamowej lub w firmie zajmującej się pozyskiwaniem reklamodawców i sprzedawaniem powierzchni reklamowych na użytek własnej działalności (np. w magazynie).

Do głównych zadań agentów reklamy można by zaliczyć:

  • poszukiwanie konkretnych odbiorców usług reklamowych,
  • pozyskiwanie zleceń i pośredniczenie w ich wykonaniu poprzez nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami,
  • promocja oferowanych usług reklamowych,
  • doradzanie klientom w doborze formy reklamy,
  • prowadzenie rozmów handlowych i zawieranie umów z klientami,
  • śledzenie trendów branżowych.

Najważniejszymi elementami podczas planowania kampanii reklamowej są: zapotrzebowania rynku na dany towar lub usługę, charakterystyka potencjalnych odbiorców oraz wielkość budżetu przeznaczonego na cele reklamowe. Po uzyskaniu tych informacji można przejść do fazy planowania działań oraz wydatków.

Na wstępie należy zatem sprawdzić badania rynku, które pokażą, jakie jest aktualne zapotrzebowanie na rynku na reklamowane towaru lub usługi. Agenci mogą skorzystać z badań już istniejących (np. przeprowadzonych przez firmy badania rynku) lub zlecić nową analizę.

Po uwzględnieniu specyfiki produktu, grupy odbiorców, do której jest on kierowany, oraz zaplanowaniu budżetu, można przejść do zaplanowania formy przekazu. Reklama może być np. telewizyjna, radiowa lub plakatowa. Do każdej z nich będzie potrzebny inny zespół ekspercki. Dobrą praktyką jest przygotowywanie kilku projektów, aby klient mógł spośród nich wybrać ten, który najbardziej mu się spodoba.

Warto podkreślić, że agent reklamy nie pracuje sam. Zazwyczaj przy pracy nad zleceniem trudzi się kilka osób lub działów. Główny koordynator prac (account executive) współpracuje zarówno z działem kreacji, jak również z media plannerem, czyli osobą odpowiedzialną za wybór sposobów umieszczania i promocji reklamy. Za opracowanie projektów od strony praktycznej odpowiada zazwyczaj właśnie dział kreacji. Tworzy on hasła i slogany reklamowe, teksty właściwe reklam, scenariusze reklamówek. Za techniczną stronę całej operacji (nagrywanie reklam telewizyjnych lub radiowych, druk plakatów czy broszur, itp.) odpowiedzialny jest dział produkcji.

Jeśli chcesz pracować w tym zawodzie, masz duże możliwości znalezienia dobrej pracy i rozwoju. Poszukiwani są jednak prawdziwi specjaliści, a wszechstronność form medialnych i szeroka sieć kontaktów mogą stanowić duży atut w tej pracy.


 

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

W zawodzie agenta reklamy pracy będziesz szukać najczęściej w agencjach reklamy. Twoim podstawowym miejscem pracy będzie biuro. Jednak ze względu na specyfikę pracy jedynie agenci pracujący w dziale kreacji i mediów większość czasu spędzają w biurze.

Pamiętaj, że praca ta wiąże się ze zmiennymi zadaniami oraz załatwianiem niektórych spraw poza biurem. Spotkania z klientami mogą być czasochłonne, a dojazdy do nich oznaczać będą niekiedy dalekie podróże. Podczas nagrań do reklamówek telewizyjnych lub radiowych, praca odbywa się w plenerze lub studio.

Agenci zatrudniani są zazwyczaj na pełen etat i pracują w godzinach czasu pracy biura (choć niekiedy może to ulegać zmianie). Zostawanie po godzinach jest przy tym dość popularne i wiąże się z koniecznością dotrzymywania czasem dość napiętych terminów. Do obliczenia wynagrodzenia pracodawcy posługują się czasem przeliczaniem stawki przez ilość sprzedanych modułów reklamowych.

Umiejętności i styl pracy 

By sprawdzić się w zawodzie agenta reklamy, musisz dysponować szeregiem umiejętności i predyspozycji, takich jak:

  • łatwość nawiązywania kontaktów i pracy zespołowej,
  • zdolność łatwego i szybkiego podejmowania decyzji,
  • umiejętność myślenia logicznego, analitycznego (rozkładania elementów na czynniki pierwsze) i syntetycznego (składania wielu części w całość),
  • łatwa adaptacja do nowych warunków,
  • kreatywność,
  • umiejętność pracy pod presją,
  • poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie.

Inne umiejętności, jakie przydadzą Ci się w tej pracy, to m.in. obsługa komputera oraz urządzeń biurowych, podstawowa znajomość tworzenia grafiki oraz znajomość języka angielskiego. Powszechnym wymaganiem pracodawców jest także posiadanie prawa jazdy.

Jeśli zainteresował Cię ten zawód, przygotuj się na to, że wymaga on pracy w szybkim tempie, przerzucania uwagi pomiędzy różnymi czynnościami, często także pracy w stresie.

Jak zdobyć taki zawód? 

Zapotrzebowanie na agentów reklamowych rośnie, jednak także konkurencja jest coraz silniejsza. Żeby zostać agentem reklamowym najlepiej jest posiadać wykształcenie wyższe. Preferowane kierunki studiów to ekonomia, socjologia, psychologia, marketing. Niektóre uczelnie oferują w ramach wybranego kierunku studiów specjalizację ukierunkowaną na reklamę. Jeśli jednak nie masz wyższego wykształcenia, a chcesz pracować w tym zawodzie – poszukaj odpowiedniego studium. Jest to coraz popularniejsza forma kształcenia.

Wielu pracodawców wymaga znajomości języka angielskiego i obsługi konkretnych komputerowych programów graficznych lub edycyjnych. Warto zapisać się na kurs i podnieść swoje kompetencje o umiejętności związane w takim oprogramowaniem.

Przydatne linki 

Jeśli zainteresował Cię ten zawód, spróbuj dowiedzieć się więcej:

  • Agent reklamy – opis zawodu na portalu internetowym Rynek Pracy,
  • Artykuł na stronie portalu Perspektywy. Zawód: specjalista public relations – szukaj wśród pokrewnych.