« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Copywriter

FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Copywriter tworzy teksty, hasła i slogany wykorzystywane w reklamach. Teksty wymyślone przez copywriterów możemy zobaczyć w telewizji, prasie, Internecie, na różnego rodzaju ulotkach i plakatach. Copywriter bywa również autorem scenariuszy do spotów radiowych i filmów reklamowych. Swoją pracę zaczyna od zapoznania się z tzw. briefem. Jest to dokument przygotowany przez klienta lub pracowników działu obsługi klienta w agencji reklamowej, zawierający spis celów i oczekiwań, które ma spełniać reklama. Kolejnym krokiem w pracy copywritera jest tworzenie tekstów, spełniających oczekiwania klienta.

W całym przedsięwzięciu copywriter współpracuje z grafikiem, który odpowiedzialny jest za stronę wizualną. Swoje pomysły przedstawia zazwyczaj dyrektorowi artystycznemu, odpowiedzialnemu za całość projektu. Następnie wypracowana przez cały zespół kreacji propozycja trafia do klienta, który ją akceptuje bądź nie. Wtedy następuje proces burzliwych dyskusji w zespole, przekonywanie klienta do swoich racji i modyfikowanie projektów tak, by wreszcie trafić w sedno. Copywriter bierze zatem udział praktycznie we wszystkich etapach tworzenia reklamy, od wstępnej koncepcji, poprzez pisanie tekstów, pracę na planie, po dalsze modyfikacje w trakcie produkcji.

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

W zawodzie copywritera Twoim pracodawcą będzie najczęściej agencja reklamowa, choć możesz pracować także jako wolny strzelec (freelancer). W agencji pracuje się najczęściej osiem godzin dziennie, choć w  praktyce często można mówić o nienormowanym czasie pracy. Wiąże się to z okresowym natłokiem zadań, związanym z obsługą kilku klientów jednocześnie.

Większość czasu spędza się w biurze, przy biurku lub pracując w zespole nad jakimś projektem. Często spotyka się też z klientem: na mieście, w plenerze i w różnych innych miejscach, w których realizowana jest reklama.

Umiejętności i styl pracy 

Aby dobrze odnaleźć się w zawodzie copywritera, powinnaś/powinieneś mieć nietuzinkową osobowość i cechować się kreatywnością oraz siłą przekonywania. Musisz także znać zasady komunikacji masowej, a przy tym samemu być osobą komunikatywną – pracować będziesz dla klientów i to od umiejętności skutecznego porozumiewania się z nimi zależeć będzie Twój sukces.

W pracy tej przyda Ci się zdolność prowadzenia dyskusji, negocjacji, ale też umiejętność słuchania innych i odpowiadania na ich potrzeby, a do tego umiejętność sprawnej współpracy w zespole. O tym zawodzie powinnaś/powinieneś pomyśleć jeśli potrafisz bawić się słowami, jesteś kreatywna/kreatywny, masz duszę artysty i głowę pełną pomysłów.

Jak zdobyć taki zawód? 

Na próżno szukać szkoły, która przygotuje Cię do zawodu copywritera. Zawód ten wykonują często ludzie po naukach społecznych, studiach dziennikarskich, związanych z marketingiem, public relations, ale nie jest to żadną regułą ani tym bardziej wymogiem formalnym. Oczywiście studia wyższe mogą być atutem, ale najważniejsze są dobre pomysły i doświadczenie. A takie najłatwiej zdobyć w agencjach reklamowych, gdzie zacząć możesz od stażu.

Po pomyślnym przejściu stażu możesz liczyć na samodzielne realizowanie projektów. Trzeba przyznać, że jest to dość specyficzny, nieprzewidywalny rynek i tu wszystko może się zdarzyć. Często liczy się znalezienie się w odpowiednim czasie i miejscu.

Przydatne linki 
  • www.mediarun.pl pierwszy w Polsce portal internetowy, poświęcony w całości tematyce marketingu, reklamy, Internetu i mediów.
  • www.copywriter.net.pl - ciekawy portal o copywritingu tworzony przez copywriterów.

 

Komentarze

Co autorzy mieli na myśli pisząc o "nietuzinkowej osobowości" ?