« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Specjalista ds. zakupów  / specjalistka ds. zakupów

Inna nazwa: kupiec, zaopatrzeniowiec, buyer
zawód deficytowyzawód deficytowy
zawód, na który na rynku pracy występuje wyższe zapotrzebowanie niż liczba osób poszukujących pracy w tym zawodzie
zawód rozwojowyzawód rozwojowy
zawód, co do którego przewiduje się w przyszłości wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Specjalista ds. zakupów to osoba odpowiedzialna za organizację i funkcjonowanie działu zakupów. To stanowisko bardzo ważne w zakładach produkcyjnych, ponieważ od niego zależy, czy wszystkie materiały produkcyjne trafią do fabryki na czas.

Zadaniem specjalisty ds. zakupów jest negocjowanie warunków dostaw tak, aby były one jak najkorzystniejsze pod względem cen i jakości. Wyszukuje on i porównuje oferty dostawców, a następnie kontaktuje się z przedstawicielami tych firm i ustala warunki transakcji. Utrzymywanie kontaktów oraz doskonalenie relacji ze sprawdzonymi dostawcami są jednymi z najważniejszych zadań osoby na tym stanowisku.

Zamówienia składane są na surowce i komponenty potrzebne w zakładzie, dlatego specjalista ds. zakupów powinien współpracować z innymi działami oraz na bieżąco pozyskiwać wiedzę na temat stanu towarów. Jego zamówienia powinny wpisywać się w założenia planu produkcji.

Przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych i specjalnych programów prowadzi listy zamówień oraz odpowiednią dokumentację i raporty.

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Jako specjalista ds. zakupów pracy będziesz szukać w niemal każdej branży. Zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie występuje we wszystkich firmach produkcyjnych, w których dokonywany jest zakup komponentów i półproduktów na potrzeby produkcji. Pracę na tym stanowisku oferują również firmy, które dokonują dużej ilości zakupów na potrzeby własnej działalności oraz na rzecz wykonywanych usług. Zakupy mogą dotyczyć surowców, półfabrykatów, ale także np. oprogramowania.

Dawniej zawód ten dotyczył bardziej lokalnego zaopatrzenia firmy (porównaj: zaopatrzeniowiec), obecnie w większych firmach istnieje zapotrzebowanie na specjalistów potrafiących prowadzić negocjacje z dostawcami z wielu krajów. Specjalista ds. zakupów pracuje głównie w biurze. W pracy wykorzystuje komputer oraz inne urządzenia biurowe. Zawód wymaga jednak spotkań z dostawcami, a czasem wyjazdów służbowych.

Ze względu na charakter pracy specjalistom ds. zakupów oferowane są często służbowy samochód, laptop oraz telefon komórkowy.

Umiejętności i styl pracy 

W zawodzie specjalisty ds. zakupów powinnaś/powinieneś charakteryzować się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi. Oznacza to, że nie może Ci zabraknąć doskonałych zdolności komunikacyjnych, łatwości nawiązywania kontaktów oraz utrzymania relacji. W pracy tej potrzebne Ci będą również umiejętności negocjacyjne. Pamiętaj także, że najlepiej sprawdzą się w niej osoby śmiałe, niebojące się podejmowania decyzji oraz ponoszenia odpowiedzialności.

Osoba na tym stanowisku powinna posiadać również zdolności analitycznego myślenia oraz umiejętności związane z rachunkowością, takie jak posługiwanie się arkuszami kalkulacyjnymi, sporządzanie obliczeń i szacunków. Potrzebna jest również znajomość specjalnych programów informatycznych wspomagających sporządzanie zakupów.

Jak zdobyć taki zawód? 

Ponieważ jest to zawód specjalistyczny, zazwyczaj od kandydatów wymaga się wykształcenia wyższego. Preferowane jest ukończenie uczelni technicznej na kierunkach związanych z ekonomią, logistyką, zarządzeniem. Dobrze widziane jest również posiadanie tytułu technika logistyka.

Pracodawcy cenią sobie głównie osoby, które dobrze znają rynek zakupów, także w skali międzynarodowej. Niezbędne jest zatem zdobywanie wiedzy i umiejętności na dodatkowych kursach, np. z zakresu wybranych zagadnień prawa, technik prowadzenia negocjacji lub programów informatycznych wspierających planowanie zakupów.

Priorytetem jest znajomość branży, w której działa firma. Atutem jest posiadanie doświadczenia, które potwierdzi naszą znajomość danego rynku. Dlatego warto już podczas studiowania poszukiwać praktyk i staży w interesującej nas branży.

Podstawą jest znajomość języka angielskiego. Jednak ze względu na konieczność badania rynku w innych krajach, znajomość tylko tego języka może być niewystarczająca. Pracodawcy wymagają często znajomości kilku języków obcych, w tym m.in. chińskiego, japońskiego, fińskiego.

Jako specjalista ds. zakupów będziesz miał w wielu firmach możliwość awansu. Kariera często rozpoczyna się od stanowiska asystenckiego (np. asystent specjalisty ds. zakupów, młodszy specjalista ds. zakupów). Następnie pracownik obejmuje samodzielne stanowisko specjalisty. Możliwy jest dalszy awans, np. na menadżera ds. zakupów lub lidera zespołu.


 

Przydatne linki 

Na temat zawodu specjalisty ds. zakupów możesz dowiedzieć się więcej odwiedzając podane strony internetowe: