« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Specjalista ds. organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych  / specjalistka ds. organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych

zawód rozwojowyzawód rozwojowy
zawód, co do którego przewiduje się w przyszłości wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Specjalista ds. organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych to osoba, która dopasowuje program usług do potrzeb klienta, a następnie organizuje podwykonawców tych usług. Zamawiane usługi dotyczą branży gastronomicznej, czyli wszelkich usług związanych z przygotowywaniem i serwowaniem jedzenia, usług związanych z hotelarstwem oraz szeroko pojętą turystyką.

Klientami takiego specjalisty mogą być np. firmy planujące zorganizowanie bankietu lub wyjazdu integracyjnego dla pracowników. Specjalista do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych dokładnie analizuje potrzeby klienta, przygotowuje plan wydarzenia, opracowuje wycenę, a po zatwierdzeniu koordynuje i nadzoruje przebieg świadczonych usług.

Do zadań specjalisty należy regularna ocena wykonywanych usług oraz poziomu zadowolenia klientów. Ocena pomaga wyciągać wnioski ze współpracy z danymi podwykonawcami i udoskonalać własną ofertę. W zakresie obowiązków osoby na tym stanowisku jest także sporządzanie faktur oraz dokładnej dokumentacji związanej z przygotowywaniem i realizacją świadczonych usług.

Specjalista ds. organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych może być pracownikiem ośrodka wypoczynkowego organizującego różnego rodzaju wydarzenia m.in.: wesela, komunie, chrzciny, prywatne przyjęcia, konferencje, spotkania i bankiety biznesowe. Do jego głównych zadań należy wtedy wykorzystanie zasobów ośrodka do przygotowania szerokiej gamy atrakcji i interesującej oferty dla potencjalnych klientów. Jego zadaniem jest wówczas także promocja kompleksu.

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Praca w charakterze specjalisty ds. organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych nie należy do monotonnych. Możesz spotkać w niej bardzo różnych klientów o ciekawych pomysłach. Ich realizacja może jednak nie być łatwa, dlatego spodziewaj się tego, że będziesz musiała/musiał stawić czoła różnym wyzwaniom, a dopilnowanie wielu spraw organizacyjnych może być źródłem stresu.

Praca w firmie może odbywać się w godzinach pracy biurowej. Powinnaś/powinieneś się jednak liczyć z koniecznością pracy w różnych porach, w zależności od organizowanych przedsięwzięć.

W firmach realizujących tego typu usługi miejscem pracy specjalisty jest zazwyczaj biuro. Część pracy specjalista spędza także na spotkaniach z klientami i kontrahentami, dlatego jego praca związana jest także często z przemieszczaniem się po mieście.

Specjalista ds. organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych jest zazwyczaj stanowiskiem samodzielnym, podlegającym koordynatorowi do spraw organizacji usług lub bezpośrednio kierownikowi firmy. Kontaktuje się w swojej pracy z przedstawicielami branży gastronomicznej (menadżerami restauracji i firm cateringowych, szefami kuchni), hotelarskiej (pracownikami hoteli), turystycznej (np. menadżerami ośrodków oferujących atrakcje turystyczne) lub eventowej (np. menedżerami firm eventowych). Również sam może się bardziej specjalizować w którejś z wymienionych branż.

Specjalista ten może otworzyć własną działalność gospodarczą, realizując życzenia swoich klientów – organizować wyspecjalizowane imprezy kierowane do różnych grup klientów, uwzględniające jego domenę, np. żeglarskie obozy integracyjne, coaching biznesowy na żaglach, żeglarskie rejsy dla młodzieży, lokalne regaty. Może także specjalizować się w organizowaniu zróżnicowanych przedsięwzięć kierowanych do podobnej grupy klientów, np. artystyczne, sportowe, językowe wyjazdy dla dzieci i młodzieży lub organizacja bankietów, konferencji, spotkań biznesowych.

Rozwój zawodowy może polegać na poszerzaniu kompetencji z zakresu organizowanych usług, na awansie na stanowisko koordynatora ds. organizacji usług lub prowadzić do podjęcia własnej działalności gospodarczej.

Umiejętności i styl pracy 

W zawodzie tym szczególnie przydadzą Ci się umiejętności związane z dobrą organizacją i samodzielnością, umiejętnością podejmowania decyzji i ponoszenia odpowiedzialności i wchodzenia w ciągłe relacje z innymi osobami, dlatego odpowiednia jest dla osób, które lubią pracę z ludźmi. Bardzo ważne są zatem: łatwość nawiązywania kontaktów, śmiałość, serdeczność i wysoki poziom kultury osobistej.

Podczas negocjowania warunków umów z kontrahentami przydatne mogą okazać się charyzma oraz zdolności negocjatorskie. Przygotowywanie oferty „na miarę klienta” wymaga zaś zdolności analitycznego i kreatywnego myślenia. Jeśli lubisz pilnować, by wszystko zostało dopięte na ostatni guzik – ta praca może okazać się odpowiednia dla Ciebie!

Jak zdobyć taki zawód? 

By zostać specjalistą do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych powinnaś/powinieneś ukończyć studia z zakresu turystyki i rekreacji, np. na kierunku hotelarstwo i gastronomia o specjalności zarządzanie w hotelarstwie i gastronomii lub zarządzanie w turystyce. Osoby, które posiadają inne wykształcenie (np. związane z organizacją i zarządzaniem), mogą podjąć studia podyplomowe z zakresu turystyki i rekreacji, umożliwiające zaznajomienie się z tą branżą.

Choć pracodawcy zazwyczaj wymagają ukończenia studiów wyższych na stanowiska specjalistyczne, nie zawsze jest to wymagane. Najważniejsza jest znajomość branży, posiadanie odpowiednich umiejętności oraz doświadczenia w organizowaniu imprez. Dlatego o pracę na tym stanowisku mogą ubiegać się także osoby ze średnim wykształceniem, zwłaszcza po ponadgimnazjalnych szkołach hotelarskich i gastronomicznych. Szkoły te umożliwiają zdobycie tytułów: technika żywienia i usług gastronomicznych, technika hotelarstwa, technika obsługi turystycznej, technika turystyki wiejskiej.

Od kandydatów do pracy wymagane jest często posiadanie prawa jazdy. Firmy związane z organizacją usług turystycznych m.in. dla obcokrajowców mogą wymagać także dobrej znajomości języków obcych, nie zawsze jest to jednak konieczne.

Jeśli chciałbyś specjalizować się w organizowaniu usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych, warto rozpocząć zbieranie doświadczenia od pracy w biurze podróży lub ośrodku wypoczynkowym – np. na stanowisku pracownika ds. turystyki. Zbieranie doświadczenia, poznawanie branży oraz szkolenie własnego warsztatu pracy, pomogą Ci awansować na stanowisko specjalisty.

Przydatne linki 

Więcej na temat tego zawodu możesz dowiedzieć się, odwiedzając poniższe strony internetowe: