« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Specjalista ds. marketingu internetowego  / specjalistka ds. marketingu internetowego

zawód rozwojowyzawód rozwojowy
zawód, co do którego przewiduje się w przyszłości wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Specjalista ds. marketingu internetowego to osoba, która podejmuje działania mające na celu poznanie potrzeb klientów i takie dostosowanie strategii sprzedażowych, aby klient jak najchętniej i jak najczęściej korzystał z usług danej firmy lub kupował jej produkty. Stosuje do tego wszelkie formy komunikacji oparte na sieci internetowej. Zgodnie z powyższym do zadań specjalisty ds. marketingu internetowego należy:

  • budowanie wizerunku firmy lub określonej marki w sieci – tworzenie stron internetowych, pisanie artykułów informacyjnych, wypowiadanie się na forach internetowych lub czatach;
  • promowanie produktów i usług m.in. poprzez organizowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, umieszczanie reklam w Internecie czy informowanie o nowościach;
  • badanie potrzeb klientów w celu ich zaspokojenia poprzez odpowiednią ofertę firmy – pomocą mogą tu być ankiety internetowe, sondaże czy śledzenie dyskusji na forach internetowych poświęconych określonej tematyce;
  • zachęcanie internautów do podejmowania określonych aktywności, np. komentowania na forach internetowych, prowadzenia blogów poświęconych określonej tematyce czy dodawania tzw. lajków na Facebooku lub innych portalach społecznościowych.

Realizacja powyższych zadań może odbywać się na wiele różnych sposobów i tak naprawdę ich repertuar zależy jedynie od kreatywności i możliwości tego specjalisty. Może on posługiwać się różnymi metodami, technikami i narzędziami, wśród których najważniejsze to:

  • poczta elektroniczna – można przesyłać nią do klientów odpowiednio dostosowane i zindywidualizowane komunikaty marketingowe; specyficzną odmianą tej formy kontaktu może być tzw. mass-mailing popularnie nazywany spamem;
  • reklamy online – występujące najczęściej w postaci banerów umieszczanych na innych stronach internetowych;
  • elektroniczne biuletyny – zwane także newsletterami, w których umieszcza się wiele informacji, zdjęć, a nawet filmów reklamowych;
  • programy lojalnościowe, werbunkowe i stowarzyszeniowe, których zadaniem jest wzmacniać lojalność klienta;
  • serwisy internetowe – poświęcone tematyce ważnej dla firmy;
  • linki sponsorowane – odnośniki do stron firmy umieszczane w wyróżnionych obszarach przeglądarek internetowych;
  • pozycjonowanie stron internetowych – działanie (np. odpowiednio dobrane słowa kluczowe, zoptymalizowany kod HTML strony), dzięki którym strona znajdzie się na pierwszych miejscach w popularnych wyszukiwarkach typu Google.
Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Jako specjalista ds. marketingu internetowego pracy będziesz szukać w dużych przedsiębiorstwach, które posiadają własny dział marketingu albo firmach marketingowych. Możesz być także freelancerem i świadczyć swoje usługi innym podmiotom, prowadząc własną działalność gospodarczą.

Swoją pracę wykonywać będziesz głównie w pomieszczeniach biurowych z dostępem do komputera oraz Internetu. Tam opracowujesz plan działań marketingowych, a potem go realizujesz. Przestrzeń biurową dzielić będziesz na ogół z innymi osobami, z którymi stanowić będziesz zespół. Będąc freelancerem swoją pracę często wykonywać będziesz w domu, kontaktując się z klientami przez telefon i Internet.

Specyfiką pracy w tym zawodzie są również spotkania z klientami. Mogą one odbywać się w siedzibie firmy marketingowej, częściej jednak mają miejsce bezpośrednio u klienta, co przekłada się na konieczność wyjazdów służbowych.

Czas pracy internetowego marketingowca to przede wszystkim dni robocze w godzinach pracy biura. Dominującą formą zatrudnienia jest wówczas umowa o pracę. Nieco inaczej może wyglądać sytuacja freelancera lub pracownika kontraktowego, którzy rozliczani są z efektów swojej pracy. Wówczas dni i godziny pracy określa sam specjalista, który w zależności od potrzeb projektu może pracować również w dni świąteczne lub w niestandardowych godzinach.

Umiejętności i styl pracy 

Jeśli chcesz zawodowo zająć się marketingiem internetowym, musisz posiadać wiedzę i umiejętności związane zarówno z marketingiem, jak i ze specyficznymi narzędziami oraz technikami wykorzystywanymi w Internecie. Ważne, abyś potrafiła/potrafił identyfikować rzeczywiste potrzeby klientów i tworzyć rozwiązania, które będą je zaspokajać. W pracy tej niezbędne będą także umiejętności pisania tekstów reklamowych oraz precyzyjnego i ciekawego wyrażania myśli. Przyda Ci się wiedza na temat opracowywania ankiet oraz badań statystycznych, a także technik wywierania wpływu i aktywizowania innych do działania.

Oprócz tego specjalista ds. marketingu internetowego powinien posiadać specyficzne umiejętności w zakresie konkretnych narzędzi informatycznych. Musi wiedzieć, na czym polega pozycjonowanie stron internetowych, a niekiedy sam się nim zajmować. Powinien znać specyfikę portali społecznościowych, umieć animować dyskusje w sieci oraz wiedzieć w jaki sposób przyciągać uwagę internautów tak, aby budzić z góry zaplanowane rodzaje skojarzeń związanych z promowaną marką. Przyda mu się umiejętność opracowywania internetowych biuletynów informacyjnych, prowadzenia blogów branżowych oraz tworzenia i umieszczania reklam w sieci.

Osoba pracująca na tym stanowisku powinna być kreatywna, dociekliwa, ciekawa świata i ludzkich zachowań. Ważne w jej pracy jest też pozytywne nastawienie, poczucie humoru oraz umiejętności analityczne, kojarzenie faktów i wyciąganie wniosków. Niezbędna jest także umiejętność pracy w zespole, gdyż najczęściej specjalista ten nie wykonuje wszystkich zadań sam, ale we współpracy z innymi osobami.

Jak zdobyć taki zawód? 

Chcąc profesjonalnie zajmować się marketingiem internetowym pamiętaj, że musisz być specjalistą w co najmniej w dwóch dziedzinach: w marketingu oraz technologiach internetowych. Naturalną drogą do zdobycia tego zawodu wydają zatem studia wyższe z marketingu. Znajdziesz je w ofercie bardzo wielu uczelni. Jeżeli potrafisz studiować dwa kierunki równocześnie to dodatkowe studia informatyczne zdecydowanie zwiększą twoje szanse na rynku pracy.

Możesz też wybrać inne rozwiązanie. Nie musisz kończyć ani informatyki, ani marketingu. Wystarczy, że masz wykształcenie wyższe – jeszcze lepiej poparte doświadczeniem w sprzedaży – które uprawnia cię do podjęcia kształcenia w ramach studiów podyplomowych poświęconych bezpośrednio internetowemu marketingowi. Obecnie studia z tego zakresu oferuje kilka uczelni w Polsce, między innymi: Wyższa Szkoła Europejska, Akademia Górniczo-Hutnicza, Akademia Leona Koźmińskiego i inne.


 

Przydatne linki 
  • www.sprawnymarketing.pl – serwis internetowy, którego misją jest tworzenie społeczności wokół idei sprawnego marketingu internetowego. Znajdziesz tam wiele ciekawych informacji, raportów oraz oferty szkoleń związanych z marketingiem internetowym.
  • www.cisco.pl – strona internetowa jednej z firm dostarczających techniczne rozwiązania dla marketingu internetowego.
  • internetowymarketing.info – jedna z prywatnych stron poświęconych marketingowi internetowemu. Znajdziesz tu wiele ciekawych artykułów, informacji oraz przykładów.
  • www.marketinginternetowy.com.pl – blog o marketingu internetowym.