« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Analityk trendów rynkowych  / analityczka trendów rynkowych

Inna nazwa: coolhunter
zawód rozwojowyzawód rozwojowy
zawód, co do którego przewiduje się w przyszłości wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Analityk trendów rynkowych to osoba, która zajmuje się wykrywaniem i przewidywaniem nowych trendów konsumenckich. Aby to osiągnąć, koncentruje się na obserwacji i analizie zachowań przede wszystkim młodych ludzi, szczególnie tych pomiędzy 12 a 30 rokiem życia. Dlaczego właśnie ta grupa wiekowa? Zdaniem ekspertów młodzi ludzie są najbardziej podatni na trendy i wytwarzają większość rynkowych wzorców. Są oni przy tym coraz rzadziej wierni jednej marce, a coraz częściej i szybciej zmienią swoje upodobania. Jedynym stałym czynnikiem wpływającym na ich postawy konsumenckie jest potrzeba bycia modnym i „na czasie”. Właśnie wychwyceniem tego, co w danej chwili jest „na topie”, zajmuje się coolhunter.

Analityk trendów rynkowych wysyłany jest wszędzie tam, gdzie młodzi ludzie lubią przebywać, czyli do klubów, kin, kawiarni, na ulice dużych miast. Jego głównym zadaniem jest obserwacja tego, w co aktualnie ubiera się młodzież, w jaki sposób się czesze lub jaki sprzęt elektroniczny posiada. Ponadto coolhunter bada upodobania danej grupy co do wyboru muzyki, filmów, programów TV czy seriali. Sprawdza, o czym młodzi ludzie rozmawiają i jakim słownictwem się posługują. Na podstawie zebranych informacji tworzy raporty dotyczące obowiązujących trendów oraz przewiduje, które produkty czy usługi będą modne i pożądane w najbliższej przyszłości. To z kolei pozwala producentom na dostosowanie cech towaru do oczekiwań i potrzeb odbiorców oraz zaprojektowanie kampanii reklamowych dopasowanych do konkretnego konsumenta.

Do obowiązków analityka trendów rynkowych należy także obserwacja reakcji konsumentów na już wprowadzony produkt. Coolhunter słucha opinii użytkowników, zapisuje ich wrażenia oraz ocenia stopień zainteresowania nowym artykułem. Dzięki temu gromadzi informacje o mocnych i słabych stronach towaru, które można wykorzystać ulepszając go w kolejnych seriach produkcyjnych lub odpowiednio formułując reklamy.

Analitycy trendów rynkowych posługują się kilkoma metodami zdobywania informacji. Jedną z nich jest obserwacja interesującej grupy z ukrycia, bez wchodzenia w dane środowisko. Czasami pojawia się potrzeba zdobycia informacji poprzez bezpośrednią rozmowę z konsumentami. Wówczas coolhunter wybiera najbardziej opiniotwórczą grupę lub osobę w danym gronie i zadaje jej pytania dotyczące najnowszych trendów i produktów. Zdarza się jednak, że deklarowane przez ludzi poglądy nie zawsze są zgodne z ich faktycznymi zachowaniami i wyborami. Stąd wielu analityków pracuje w sposób niejawny, próbując po prostu zostać członkiem obserwowanej grupy. Innym sposobem jest odnalezienie i obserwacja grupowych liderów, którzy w naturalny sposób wprowadzają nowe wzorce i promują produkty w swoim otoczeniu. Coraz częstszym źródłem zdobywania cennych informacji staje się również Internet. Specjaliści wymieniają się poglądami na forach, rozmawiają na czacie, odwiedzają internetowe blogi. Sprawdzają, o czym mówi się w sieci, jakie artykuły są podziwiane, a jakie zostały uznane za niewarte uwagi.

Warto dodać, że często coolhunter nie tylko obserwuje już panującą modę, ale też często sam ją wprowadza. Przejmuje zadania trendsettera, czyli człowieka promującego nowe trendy.

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Jako analityk trendów rynkowych pracować będziesz na zlecenie agencji reklamowej i marketingowej albo też bezpośrednio producenta (m.in. odzieży, obuwia, napojów, kosmetyków czy sprzętu elektronicznego). Jednak polski rynek związany z coolhuntingiem jest jeszcze stosunkowo niewielki. Pracy w tej branży można szukać jedynie w największych miastach. Na razie ogólnodostępne oferty pracy dla analityków pojawiają się dość rzadko.

Decydując się na zatrudnienie na stanowisku coolhuntera musisz być przygotowana/przygotowany na niestandardowe godziny i miejsce pracy. Specyfika zlecanych zadań wymaga dostępności w godzinach popołudniowych, wieczornych, często również nocnych, w weekendy i dni świąteczne. Analitycy trendów rynkowych najczęściej wysyłani są do klubów, pubów, kawiarni, kin czy też na ulice większych miast, bowiem właśnie tam możliwa jest dokładna obserwacja reakcji młodych ludzi na nowe produkty.

Osoby pracujące na tym stanowisku nie są narażone na działanie czynników szczególnie niebezpiecznych lub zagrażających ich życiu lub zdrowiu. W związku z tym coolhunter nie musi posiadać specjalnych predyspozycji zdrowotnych i fizycznych. Ważna jest ogólna, dobra kondycja, umożliwiająca wykonywanie obowiązków zawodowych.

Umiejętności i styl pracy 

Podstawową umiejętnością, jaką powinien posiadać dobry coolhunter, jest zdolność obserwacji, szczególnie tego, co ma wpływ na postawy i zachowania innych osób. Najprościej mówiąc, w zawodzie tym powinnaś/powinieneś umieć uważnie śledzić nowe trendy w dziedzinach takich jak: moda (głównie uliczna), gadżety elektroniczne (np. telefony komórkowe, iphony, tablety), muzyka, wystrój wnętrz czy telewizja. Dodatkowo bardzo przyda Ci się znajomość mechanizmów rządzących zachowaniami grupy, a zatem wiedza z zakresu psychologii społecznej, szeroko pojętej kultury i socjologii.

Ponadto powinnaś/powinieneś odznaczać się ponadprzeciętną zdolnością nawiązywania kontaktów i dołączania się do obserwowanej grupy. W tym zawodzie liczy się komunikatywność, umiejętność zadawania pytań oraz uważnego słuchania. Nie bez znaczenia może okazać się także intuicja, która podpowie, w które z zaobserwowanych wzorców warto zainwestować, a które są tylko krótkotrwałą fascynacją.

Nie może Ci zabraknąć otwartości na doświadczenia oraz nowe sposoby wyrażania siebie. Powinnaś/powinieneś mieć wyczucie stylu, przykładać duże znaczenie do tego jak się prezentujesz, starać się być „na czasie”, a niekiedy nawet wyprzedzać innowacje i samemu stawać się prekursorem.

Jak zdobyć taki zawód? 

W pracy analityka trendów rynkowych bardziej istotne od konkretnego wykształcenia są predyspozycje osobowościowe oraz doświadczenie zawodowe. Zwykle większość agencji reklamowych na stanowisko coolhuntera zatrudnia osoby już wcześniej związane z modą, reklamą lub show-biznesem, posiadające szeroką sieć kontaktów, którą można wykorzystać podczas badań rynkowych. Preferowane są osoby, które znają najpopularniejsze miejsca w mieście, a także posiadają szeroką wiedzę z dziedziny sztuki, mody, literatury i nowinek technologicznych. A zatem przygotowując się do pracy w tym zawodzie warto wziąć pod uwagę konieczność dość długiego budowania pozycji na rynku i ciągłe uzupełnianie wiadomości.

Przydatne linki 

Więcej o zawodzie analityka trendów rynkowych przeczytasz w serwisie gazetaprawna.pl.

Ciekawe artykuły dotyczące coolhuntingu znajdziesz także w portalu Centrum Edukacji Obywatelskiej, na stronie internetowej eurostudent.pl oraz mówimyjak.pl.


 


 

Komentarze

??