« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Merchandiser

© Gina Sanders - Fotolia.com
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Merchandiser to osoba dbająca o atrakcyjną prezentację towarów w przestrzeni sklepowej. Odpowiada za to, aby sposób eksponowania towarów na półkach sklepowych, witrynach wystawowych czy stoiskach promocyjnych zapewniał jak najwyższą sprzedaż. Jest przedstawicielem producenta bądź dostawcy towarów w miejscu ich sprzedaży. Dba o zachowanie standardów firmy dla której pracuje, w zakresie:

  • ułożenia towarów na półkach,
  • zapewnienia ciągłej dostępności produktów,
  • kontroli jakości towarów (data ważności, poprawność cen i opisów),
  • organizacji akcji promocyjnych,
  • zbierania informacji zwrotnej od klientów (ankiety, reklamacje itp.),
  • sugerowania kierownikom zmian w organizacji sklepu.

Merchandiser może być również zatrudniony jako pracownik etatowy bądź zewnętrzny ekspert przez duże sieci handlowe (supermarkety, sklepy z odzieżą, salony sprzedaży produktów markowych różnego typu). Do jego zadań należy dbanie o zachowanie wspólnych standardów w wyglądzie i organizacji sklepów/salonów. Oprócz sprzedawanych towarów i produktów, o które dba pod względem właściwej ekspozycji w sklepie, zajmuję się też wystrojem, muzyką czy doradzaniem sprzedawcom w odpowiedniej prezentacji produktów klientom.

Merchandising ma wiele twarzy. Można go sprowadzić do zwykłego wykładania towarów na półki z zachowaniem pewnych standardów wyznaczanych przez klienta. Prawdą jest jednak, że od osób zajmujących się tą działką wymaga się coraz bardziej wszechstronnej wiedzy w zakresie marketingu i zachowań konsumenckich. Coraz częściej jest to samodzielne stanowisko, na którym pracują wysokiej klasy specjaliści.

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Jako merchandiser pracy szukać będziesz w firmie produkcyjnej bądź dystrybucyjnej, która dostarcza swoje towary do sklepów. Możesz też być pracownikiem spółek handlowych posiadających sieć sprzedaży. Na rynku istnieją również agencje merchandisingowe, które świadczą usługi w tym zakresie dla swoich klientów, czasami jedynie na okres danego projektu (np. otwarcie nowego sklepu, wprowadzenie nowych produktów na rynek itp.).

Merchandiser może liczyć na ośmiogodzinny dzień pracy, pięć dni w tygodniu, choć zależy to od wewnętrznych uregulowań jego pracodawcy bądź klienta, dla którego świadczy usługi. Swoją pracę najczęściej wykonuje w terenie. Kontrolę sprawuje jednocześnie nad kilkunastoma/kilkudziesięcioma sklepami zlokalizowanymi w określonym regionie.

Umiejętności i styl pracy 

Żeby sprawdzić się w zawodzie merchandisera, powinnaś/powinieneś wyróżniać się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną. Ważne są również zdolności komunikacyjne i negocjacyjne. Nierzadko będziesz przekonywać do swych racji kierowników sklepów, klientów, współpracowników. Musisz więc charakteryzować się energią i spostrzegawczością. Niezbędny jest też zmysł estetyczny i szybkie kojarzenie faktów oraz umiejętne znajdowanie potrzebnych informacji.

Jak zdobyć taki zawód? 

Żeby liczyć na zatrudnienie w tej branży, na pewno musisz posiadać wykształcenie – co najmniej średnie. Ponadto przydadzą się kursy i szkolenia z zakresu merchandisingu organizowane przez firmy szkoleniowe. Merchandiser z wykształceniem wyższym? Mile widziane. Wtedy można liczyć na bardziej odpowiedzialne stanowisko powiązane z marketingiem lub koordynacją sprzedaży. Duże szanse mają absolwenci kierunków związanych z zarządzaniem, marketingiem i handlem. Żeby się przekonać, czy to zawód dla Ciebie, warto zatrudnić się na początek jako tzw. wykładacz towaru. Na takim stanowisku można poczuć przedsmak tego zawodu.

Przydatne linki