« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Brand manager

Inna nazwa: opiekun marki, menadżer ds. marki
zawód rozwojowyzawód rozwojowy
zawód, co do którego przewiduje się w przyszłości wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Brand manager to specjalista odpowiedzialny za promocję określonej marki lub serii produktów danej marki.

Jego zakres obowiązków zależy od produktu, którym się zajmuje. Jeżeli zadaniem brand managera jest wylansowanie nowego artykułu bądź usługi, jego praca koncentruje się na opracowaniu całej strategii wprowadzania marki na rynek i sposobów jej dystrybucji. A zatem specjalista ten przeprowadza szczegółowe badania rynkowe, analizuje działania konkurencji, na tej podstawie dopasowuje cenę, organizuje i koordynuje kampanię reklamową oraz przeprowadza akcje promocyjne. Z tym związane jest także przygotowanie umów z kontrahentami, monitorowanie ich realizacji czy też sporządzanie różnego rodzaju raportów.

W przypadku znanych już marek chodzi raczej o utrwalanie bądź też poprawianie ich pozycji – zwiększanie efektywności sprzedaży i ich rozpoznawalności. Tutaj praca opiekuna marki polega głównie na prezentacji, negocjacji oraz sprzedaży produktu/usługi. Specjalista odpowiedzialny jest za opracowanie materiałów promocyjnych, informacji prasowych, udział w targach i wystawach. Jego zadaniem jest również koordynacja projektów promocyjnych dealerów i przedstawicieli handlowych. Kolejny obowiązek to bieżące monitorowanie i analizowanie danych rynkowych dotyczących branży, jej konsumentów, działań konkurencji i efektów poszczególnych procesów. Zwieńczeniem tych działań jest przygotowywanie raportów marketingowych i cenowych oraz przedstawianie ich przełożonym.

Opiekun marki pracuje najczęściej na samodzielnym stanowisku, jednak zobowiązany jest do aktywnej współpracy z innymi osobami w obrębie firmy (zwłaszcza z działem sprzedaży) oraz z partnerami przedsiębiorstwa. Jego bezpośrednim przełożonym jest kierownik lub dyrektor ds. marketingu. Efekty swojej pracy może również raportować do general managera lub managing directora (dyrektora zarządzającego).

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Jako brand manager pracy będziesz szukać w przedsiębiorstwach produkcyjnych, firmach dystrybuujących produkty zagraniczne oraz agencjach reklamowych.

Część obowiązków będziesz wykonywać w siedzibie firmy, zwykle mając do dyspozycji samodzielny pokój/pomieszczenie biurowe wyposażony w dobrej klasy komputer z dostępem do Internetu. Jednak wiele zadań będziesz realizować w terenie – tzn. w punktach sprzedaży, na targach, podczas spotkań z kontrahentami.

W tym zawodzie nikogo nie interesują godziny pracy – liczą się jej efekty. A zatem decydując się na stanowisko brand managera musisz liczyć się z nienormowanym czasem pracy. Niezbędna jest bardzo duża dyspozycyjność, mobilność i elastyczność, uzupełniona ogromnym zaangażowaniem.

Opiekun marki powinien odznaczać się dobrą, ogólną sprawnością fizyczną i umysłową lecz poza tym nie stawia się szczególnych wymagań zdrowotnych wobec kandydatów na to stanowisko.

Umiejętności i styl pracy 

Na stanowisku brand managera sprawdzisz się, jeśli jesteś urodzonym przywódcą – o szerokich horyzontach myślowych, niepospolitej wyobraźni, zdolnym do wytrwałego dążenia do celu i gotowym zaangażować się w pracę całym sobą.

Obowiązki opiekuna marki łączą się z intensywnymi kontaktami społecznymi, w związku z tym konieczna jest łatwość nawiązywania relacji, komunikatywność, umiejętność współpracy z fachowcami z różnych dziedzin, zdolności negocjacyjne i prezentacyjne oraz wysoka kultura osobista. Wymagana jest także bardzo dobra znajomość angielskiego (niekiedy dodatkowo innego obcego języka).

W tej pracy będzie Ci potrzebne olbrzymie opanowanie, a ze względu na duże obciążenie psychiczne odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu. Powinnaś/powinieneś odznaczać się ponadto dużą samodzielnością, zdolnością organizowania czasu oraz systematycznością. Bez tych cech będzie Ci trudno nad wszystkim i wszystkimi zapanować. Przyda Ci się również umiejętność płynnego przechodzenia z jednej aktywności w drugą oraz podzielność i koncentracja uwagi.

Bardzo istotna jest tu znajomość produktów/usług z danej branży np. gdy firma należy do sektora IT/telekomunikacyjnego liczy się wykształcenie kierunkowe lub/i doświadczenie techniczne. Ponadto brand manager powinien odznaczać się gotowością do ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zarówno przez udział w szkoleniach doskonalących, jak i systematyczną lekturę fachowych publikacji.

Jak zdobyć taki zawód? 

Odpowiedzialność związana z tą pracą stawia wysoko poprzeczkę – zarówno jeśli chodzi o wykształcenie, jak i doświadczenie zawodowe. W dużych przedsiębiorstwach minimum stanowi ukończenie studiów podyplomowych o kierunku menedżerskim i przynajmniej kilka lat doświadczenia zdobyte w dziale marketingu, reklamy lub promocji. W mniejszej firmie wymagania ograniczają się do ukończonych studiów wyższych (zazwyczaj w zakresie nauk ekonomicznych), a przynajmniej licencjatu (np. na kierunku marketing i zarządzanie). Zdarza się również tak, że specyfika marki wpływa na preferowane wykształcenie, np. w branży IT zwykle wymagane jest przygotowanie informatyczne.

Najczęściej pierwszym etapem kariery jest praca w charakterze asystenta w dziale marketingu/sprzedaży, ewentualnie asystenta menedżera ds. marketingu. Kolejnym krokiem będzie stanowisko koordynatora lub specjalisty ds. marketingu (min. 1,5-2 lata doświadczenia w reklamie/promocji). Następny szczebel to pozycja brand managera/product managera (menedżera ds. marki/produktu)/key account managera (specjalisty ds. kluczowych klientów). Po zdobyciu doświadczenia na tym stanowisku można przejść na stanowisko senior brand managera (starszego menedżera ds. marki) /kierownika ds. marketingu. Kolejne stanowiska to regionalny kierownik ds. marketingu/dyrektor ds. marketingu, dalej – dyrektor ds. marketingu i sprzedaży/dyrektor zarządzający, później dyrektor generalny. Zwieńczeniem kariery jest stanowisko prezesa zarządu.

Przydatne linki 

Więcej informacji na temat opiekuna marki znajdziesz w Katalogu Zawodów w Wirtualnym Informatorze Maturzysty.

Warto zobaczyć:

  • www.i-kredyt.com – to portal informacyjny dotyczący biznesu i inwestycji. Na stronie zamieszczony jest m.in. dział dotyczący reklamy i promocji firmy. Tam znajdziesz ciekawe artykuły oraz wykaz polecanej literatury;
  • eGospodarka – to poradnik internetowych dla firm, gdzie możesz m.in. znaleźć ciekawe artykuły dotyczące tematu promocji marki.