« Powrót do listy zawodów
Picture illustrating a profession

Doradca klienta

Inna nazwa: doradca obsługi klienta, pracownik obsługi klienta, specjalista ds. obsługi klienta / specjalistka ds. obsługi klienta
FPM/Thinkstock
Wersja do wydruku
Co robi i dla kogo?

Doradca klienta to osoba, której praca polega na udzielaniu klientom pomocy w oparciu o wiedzę na temat misji firmy, jej usług, działalności i produktów. Udzielane przez niego rady powinny pomóc klientowi w wyborze najkorzystniejszej dla niego usługi lub produktu z oferty firmy reprezentowanej przez doradcę. Doradca odpowiedzialny jest za: pozyskiwanie klientów oraz ich obsługę, sprzedaż produktów i usług, budowanie trwałych relacji z klientami oraz realizację planów sprzedażowych.


 

Gdzie pracuje i w jakich warunkach? 

Jako doradca klienta pracować będziesz zwykle w firmach zajmujących się handlem detalicznym (w sprzedaży towarów i usługi). Dominujące branże to bankowość, finanse, ubezpieczenia i IT.

Miejscem pracy doradców jest zazwyczaj salon obsługi klienta lub biuro. Możliwe jest także pełnienie stanowiska mobilnego doradcy klienta, którego praca ma miejsce w terenie.

Jako doradca zazwyczaj zatrudnieniona/zatrudniony będziesz na etacie, w czasie godzin pracy biura lub pracując w systemie zmianowym.

Pracodawcy organizują często dla swoich pracowników kursy i szkolenia, mające na celu pogłębianie wiedzy pracowników, np. na temat wchodzącego na rynek nowego produktu. Praca stwarza także możliwość awansu na wyższe stanowiska, np. koordynatora zespołu doradców klienta.


 

Umiejętności i styl pracy 

Jeśli myślisz o pracy doradcy klienta, powinnaś/powinieneś posiadać umiejętność łatwego nawiązywania kontaktu i wzbudzania sympatii oraz zaufania, a przy tym cechować Cię powinna wysoka kultura osobista. Powinnaś/powinieneś mieć na uwadze interesy zarówno reprezentowanej przez siebie firmy, jak też klientów – tworząc pomost pomiędzy potrzebami jednych i drugich. Pamiętaj, że będziesz wizytówką firmy, ponieważ to z Tobą w sposób bezpośredni kontaktować się będą klienci.

Pracodawcy cenią u kandydatów na to stanowisko umiejętność pracy w zespole, samodzielność oraz inicjatywę w działaniu. W rozmowie z klientem powinnaś/powinieneś wykazywać się zdolnościami handlowymi i negocjacyjnymi. Nie może Ci także zabraknąć cierpliwości, odporności na stres i stabilności emocjonalnej.

Twój pracodawca będzie od Ciebie zwykle wymagał sprawnej obsługi komputera i urządzeń biurowych oraz znajomości języków obcych (minimum stanowi zazwyczaj znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym).

Styl pracy podporządkowany jest utrzymywaniu dobrego wizerunku firmy. Pracownicy obsługi klienta powinni być dyspozycyjni poprzez cały czas działania biura. Wymagany jest odpowiedni ubiór oraz zachowanie.


 

Jak zdobyć taki zawód? 

Aby zostać doradcą klienta należy posiadać co najmniej średnie wykształcenie. Pracodawcy chętniej jednak zatrudniają na to stanowisko osoby z wyższym wykształceniem oraz studentów, których kierunek studiów związany jest z działalnością firmy (np. studentów i absolwentów finansów w charakterze doradcy klienta w banku). Dobrze widziane u kandydatów na doradców jest również posiadanie doświadczenia w pracy na podobnym stanowisku.

U osób zatrudnianych w charakterze mobilnego doradcy klienta wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii B, a czasem także własnego samochodu.

Jeśli zainteresował Cię ten zawód, postaraj się znaleźć branżę, w której chcesz się specjalizować i zacznij już teraz zdobywać wiedzę w jej zakresie. Wysoki poziom wiedzy, poza umiejętnościami interpersonalnymi, jest dla pracodawców kluczowy!


 

Przydatne linki 

Więcej na temat zawodu doradcy klienta możesz dowiedzieć się odwiedzając poniższe strony internetowe: