Bariery komunikacyjne w miejscu pracy mogą znacząco utrudniać osiąganie założonych celów. Ponadto wpływają negatywnie na atmosferę w zespole, dlatego tak ważne jest, aby je skutecznie identyfikować i, w miarę możliwości, eliminować.
Najważniejsze bariery komunikacyjne
Jedną z najczęstszych przeszkód komunikacyjnych jest brak jasności i precyzji w przekazywaniu informacji. Może to prowadzić do nieporozumień i błędów w realizacji zadań. Aby temu zaradzić, należy dbać o klarowność przekazu, unikać zbyt skomplikowanego języka i upewnić się, że wszyscy uczestnicy komunikacji dobrze zrozumieli przekaz. Ponadto w miejscach pracy o zróżnicowanej kulturze poważnym problemem mogą być bariery językowe. Osoby o różnych poziomach znajomości głównego sposobu porozumiewania się mogą mieć trudności z efektywną współpracą.
Porozumiewanie się a motywacja
Inną kwestią jest niedostateczna komunikacja oraz kultura organizacyjna, która nie wspiera skutecznego porozumiewania się. Kiedy pracownicy nie czują się swobodnie w wyrażaniu swoich opinii i pomysłów (może to wynikać także z np. zbyt dużej liczby kanałów komunikacji lub ogólnego chaosu, nadmiaru informacji), może to prowadzić do braku zaangażowania i zaufania w zespole. Dlatego ważne jest, aby promować otwartą i transparentną komunikację i zachęcać pracowników do dzielenia się swoimi obawami czy przemyśleniami. Jednocześnie jest to zadanie dla menedżerów, którzy nie mogą pozostać głusi w stosunku do zatrudnionych. W przeciwnym razie może to skutkować utratą motywacji do angażowania się w komunikację. Ważne, aby menedżerowie i liderzy zespołów aktywnie słuchali swoich pracowników, okazywali zainteresowanie opiniami i uwzględniali je w podejmowaniu decyzji dla dobra całej firmy.
Extended DISC® a bariery komunikacyjne
Pokonanie barier komunikacyjnych w miejscu pracy wymaga zaangażowania zarówno menedżerów, jak i pracowników. Dbanie o jasność przekazu i promowanie otwartej komunikacji to kluczowe elementy skutecznego porozumiewania się w zespole. Dzięki temu możliwe jest stworzenie przyjaznego i efektywnego środowiska pracy, w którym wszyscy czują się zrozumiani i docenieni. Aby unikać wspomnianych barier, możemy także wykorzystać narzędzie biznesowe – takie jak Extended DISC®.
Na czym polega wyjątkowość tej metody? Pozwala ono m.in. w rozpoznaniu stylu komunikacji obecnego w zespole. Na przeprowadzenie badania potrzeba kilkat minut, które pracownicy przeznaczają na zaznaczenie odpowiedzi w kwestionariuszu on-line. Co istotne, rezultaty i analizę dla pojedynczego można także przekształcić w raport zespołowy, gdy badanie wykona określona grupa.
Po wypełnieniu kwestionariusza menedżerowie dostają analizę, która obejmuje styl komunikacji określony jako zbiór 2-3 z 4 głównych stylów. Wystarczy zobaczyć przykładowy raport z narzędzia, aby przekonać się, że Extended DISC® to kopalnia wiedzy, z której można wyciągnąć wiele informacji i np. przeciwdziałać powstawaniu barier komunikacyjnych. Jest to więc bardzo pomocna metoda dla menedżerów, którzy dostrzegają trudności we współpracy w obrębie firmy czy zespołu.