Wartości firmy to zbiór przekonań, które kierują jej działaniami i definiują sposób w jaki działa. Zaliczamy do nich między innymi etykę biznesową, lojalność wobec klientów i pracowników oraz dbałość o środowisko naturalne. Te wartości są kluczowe dla budowania pozytywnego wizerunku firmy oraz długotrwałych relacji z interesariuszami.
Strategia firmy
Wartości firmy są fundamentem, na którym opiera się strategia biznesowa. To one definiują cele i kierunek rozwoju organizacji oraz wpływają na sposób działania pracowników.
Każda firma powinna mieć jasno określone wartości, które będą stanowiły podstawę jej działań. Oczywiście nie ma jednej uniwersalnej listy tychże wartości – każda firma musi wypracować swoje własne spojrzenie na to, co jest dla niej najważniejsze.
Przykładowe wartości firmowe mogą obejmować takie elementy jak innowacyjność czy zorientowanie klienta. Ważne jest jednak by te hasła miały konkretne odniesienie do codziennego funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Innowacyjność może oznaczać chociażby poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych lub podejście projektowe skupione wokół ciągłej poprawy jakości produktów i usług oferowanych przez firmę. Z kolei zorientowanie klienta wiąże się m.in ze stałą analizą potrzeb rynku czy dbaniem o pozytywność opinii dotyczących marki.
Niektóre firmy stawiają sobie za cel również działanie w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego albo budowanie relacji partnerskich z dostawcami bądź kontrahentami biznesowymi bazujących na wzajemnym szacunku i uczciwośćiu.
Istotną kwestią w przypadku wartości firmy jest ich spójność z jej misją. To właśnie misja organizacji określa, co stanowi dla niej cel i dlaczego istnieje na rynku. Jeśli więc firma definiuje swoją wartość jako chociażby „odpowiedzialne podejście do biznesu”, powinna to przełożyć się też na konkretne działania.
Takie podejście może oznaczać m.in stosowanie ekologicznych technologii czy dbanie o warunki pracy pracowników (np. zapewnienie im szkoleń), a także budowanie dobrych relacji z lokalnymi społecznościami lub wspieranie działań charytatywnych.
Warto również pamiętać, że wartości firmy muszą być przede wszystkim żywe – tzn., aby faktycznie wpływały na sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa, konieczny jest ciągły proces monitoringu i oceny ich realizacji.
Firma powinna mieć systemowy plan kontroli tego procesu oraz narzędzia pozwalające wykorzystać sytuacje składające się pod zamysł strategiczny tak by rozwinął on jak najlepiej swój potencjał wynikowy przy jednoczesnej ograniczonego ryzyka bądź straty finansowej wystawione przez firmę.
Jeśli np. jedną ze strategii marki jest innowacyjność , ale w praktyce pojawiają się problemy natury finansowej albo braku odpowiednich kompetencji pracowników, wartości firmy nie zostaną wdrożone tak jak powinny.
Właśnie dlatego ważne jest, by firma miała jasno określony plan działań związanych z realizacją swojej strategii. Powinien on obejmować m.in konkretne kroki (np. szkolenia dla pracowników czy wprowadzenie nowych technologii), terminy ich wykonania oraz odpowiedzialność za poszczególne działania.
Podsumowując – wartości firmy są fundamentem jej funkcjonowania i opierają się na misji organizacji. Ważna jest spójność między tymi elementami a także ciągły proces monitoringu i oceny realizacji zamysłów strategicznych podjętych przez firmę przy jednoczesnej uwadze finansowej tego przedsiębiorstwa.
Implementacja tychże narzędzi pozwoli sprostać wyzwaniom rynkowym bądź usprawnić całą strukturę biznesu .
Wezwanie do działania: Zastanów się nad tym, co Twoja firma reprezentuje i jakie wartości chcesz przekazywać swoim klientom oraz pracownikom. Wartości firmy to kluczowy element jej wizerunku i sukcesu na rynku. Rozwijaj je świadomie i konsekwentnie!
Link tag HTML :
https://olmik.pl/