Ile razy można skorzystać z jednorazowej amortyzacji? Przepisy podatkowe pozwalają na dokonanie jednorazowej amortyzacji tylko raz w ciągu życia danego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Oznacza to, że po skorzystaniu z tej opcji nie będzie już możliwości dalszego umniejszenia kosztów podatkowych poprzez tę metodę.

Jednorazowa amortyzacja – ile razy można z niej skorzystać?

Jednorazowa amortyzacja to pojęcie, które może wydawać się skomplikowane i nieprzystępne dla osób spoza branży finansowej. Jednakże jest to ważna kwestia, która dotyczy wielu przedsiębiorców i firm działających na rynku.

Na czym polega jednorazowa amortyzacja? Otóż chodzi o możliwość odliczenia w pełnej wysokości kosztów poniesionych na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (tzw. WNiP) w roku ich nabycia. Dzięki temu firma może zredukować swoje podatki oraz poprawić wyniki finansowe za dany rok.

Ile razy jednak można skorzystać z takiej formy odliczeń? Odpowiedź brzmi – tylko raz! Zgodnie bowiem z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych jednorazowego odpisu dokonuje się wyłącznie przy pierwszym wprowadzeniu danego elementu do ewidencji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Oznacza to więc, że jeśli już korzystaliśmy ze zwolnienia przy zakupie konkretnego urządzenia czy narzędzia, nie będziemy mieli prawa do kolejnego takiego odpisu nawet gdybyśmy decydowali się wymienić sprzęt na nowszy model czy też dodatkowo kupili inny przedmiot objęty jednorazową amortyzacją.

Warto zatem dokładnie przemyśleć, czy i kiedy skorzystać z takiej formy odliczeń. Z jednej strony bowiem pozwala to na znaczne zmniejszenie podatku za dany rok oraz na uniknięcie kosztów wynikających ze standardowej, wieloletniej amortyzacji. Z drugiej jednak trzeba pamiętać o tym, że już nigdy więcej nie będziemy mieli szansy wykorzystać tej samej możliwości dla danego elementu naszej ewidencji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Co więcej – w przypadku sprzedaży przedmiotu objętego wcześniejszą jednorazową odpisem należy liczyć się z koniecznością zwrotu uzyskanego korzyści podatkowej (czyli faktycznie zapłaconej przez państwo kwoty). Dotyczy to sytuacji gdy np. firma decydowała się na zakup nowych narzędzi co kilka lat i każdorazowo stosowała przy nich taki sam sposób rozliczenia finansowego.

Podsumowując – jednorazowy odpis umożliwia firmom szybkie poprawienie swojej kondycji finansowej oraz redukcję wysokości płacanych podatków w danym roku obrotowym. Należy jednak bardzo dobrze przemyśleć jego wykorzystanie ponieważ jest on dostępny tylko raz dla każdego elementu wprowadzanego do ewidencji. A to może skutkować np. koniecznością zwrotu już uzyskanej korzyści podatkowej w przypadku sprzedaży danego urządzenia czy też przedmiotu objętego jednorazowym odpisem.

Dlatego, decydując się na taki sposób rozliczeń warto dokładnie przeanalizować koszty i potencjalne zyski dla swojej firmy oraz konsultować wybór ze specjalistami ds. finansowych lub księgowymi działającymi na rynku usług biznesowych – co pozwoli uniknąć niepotrzebnego ryzyka finansowego oraz poprawić kondycję własnej organizacji w dłuższej perspektywie czasowej.

Wezwanie do działania:
Aby uzyskać informacje na temat ilości możliwych skorzystań z jednorazowej amortyzacji, prosimy przejść na stronę internetową Ministerstwa Finansów lub skontaktować się z urzędem podatkowym.

Link tagu HTML do strony https://www.joujou.pl/:
JOUJOU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here