Dzisiaj nie wywołuje już wątpliwości fakt, że potencjał sztucznej inteligencji w zrewolucjonizowaniu większości miejsc pracy jest naprawdę ogromny. Przesłanek do tego jest wiele, ale kluczowymi są uczenie maszynowe oraz przetwarzanie języka naturalnego.
Zmiany, które zmieniają naszą rzeczywistość
Zarówno polskie, jak i zagraniczne firmy, coraz bardziej zdają sobie sprawę z kluczowej roli AI w realizacji rutynowych operacji, edukacji kadry i oczywiście wdrażaniu innowacji w różnych branżach.
Sceptycy natomiast obawiają się zastąpienia przez sztuczną inteligencję prawdziwych pracowników. Niektórzy z nich zwiastują nawet bezwzględną walkę o przetrwanie między człowiekiem, a maszyną. Ta perspektywa pomija jednak zdolność AI do tworzenia nowych dziedzin oraz przekształcania już istniejących, co prowadzi do poszerzenia rynku pracy.
Odpowiedzialne przyjmowanie AI, z obowiązkowym uwzględnieniem etycznych praktyk oraz ciągłego kształcenia pracowników, to czynniki kluczowe dla firm już korzystających ze sztucznej inteligencji. Taką jest na przykład Clever Staff, tworząca oprogramowania dla pracowników działu HR. Jej system do rekrutacji pracowników został z powodzeniem zintegrowany z narzędziami sztucznej inteligencji.
Jak AI zmieni rynek pracy? To, tak naprawdę, zależy od nas
Dyskusja na temat wpływu AI na rynek pracy, powinna potoczyć się w całkiem innym kierunku. Potęga AI w automatyzacji skomplikowanych zadań i analizie dużych zbiorów danych jest powszechnie uznawana. Jednakże jej sukces zależy także od ludzkiej intuicji i kreatywności. Z tego względu, sztuczna inteligencja jest raczej partnerem niż wrogiem, który chce odebrać nam pracę.
Technologia AI szybko przekształca krajobraz biznesowy. Już dzisiaj zapewnia ona niezwykłą wydajność i istotnie zwiększa produktywność. Udowodniono już, że firmy, które wykorzystują AI jedynie do redukcji zatrudnienia, czerpią z takich rozwiązań wyłącznie krótkoterminowe korzyści. Tracą natomiast możliwość wykorzystania pełnego potencjału tej technologii do innowacji i różnicowania aplikacji. Trzeba bezwzględnie pamiętać, że technologie AI, aby naprawdę się sprawdzić, wymagają ludzkiego wkładu.
Europa, która pozostawała w tyle jeśli chodzi o wdrażanie rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym, nie może pozwolić sobie na powtarzanie tych samych błędów w nadchodzącej dziedzinie informatyki kwantowej. Obecne rozwój AI wzmacnia głównie konkretne zadania, a nie całe stanowiska pracy, ale ewolucja technologii, dla osiągnięcia najwyższej skuteczności, nadal wymaga ludzkiego nadzoru. Na przykład systemy generatywne AI, dla dopracowywania swoich wyników mocno polegają na ludziach, zapewniając dokładność, przywództwo, osąd i kreatywność, a jednocześnie minimalizując uprzedzenia i zapobiegając nadużyciom.
Jak firmy powinny reagować na zmianę technologii?
Podobnie, jak platformy mediów społecznościowych muszą rozwiązywać problemy z uprzedzeniami algorytmicznymi, narzędzia AI muszą być rozwijane i aktywnie wykorzystywane w różnych branżach. To z kolei wymaga nie tyle pieniędzy i edukacji, ile eliminacji ludzkich uprzedzeń. Nie mniej ważne jest staranne i etyczne podejście na konkretnych stanowiskach pracy, do wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Firmy muszą ponownie ocenić swoje potrzeby operacyjne — elastyczność, szybkość, skalowalność, podejmowanie decyzji czy innowacje — i odpowiednio dostosować swoje strategie AI.
Liderzy biznesowi muszą natomiast zobaczyć możliwości AI jako elementu ciągłego procesu transformacji. Aby nadążać za postępem technologicznym, powinni też priorytetowo traktować szkolenia pracowników i rozwój ich umiejętności. Zrozumienie możliwości i ryzyk związanych z AI jest kluczowe, podobnie jak pewność, że jej użycie w obsłudze wrażliwych danych jest bezpieczne i zgodne z normami etycznymi.
W miarę ewolucji AI, strategie jej integracji z praktykami biznesowymi również muszą ewoluować, zawsze z uwzględnieniem etycznego zastosowania i współpracy człowieka i sztucznej inteligencji. Nie ulega wątpliwości, że już dzisiaj AI zasadniczo zmieniła krajobraz technologii i produktywności. Podobnie jak inne, przełomowe technologie, AI ma na celu zwiększenie efektywności i głęboki wpływ na przyszłe rynki pracy.
Postrzegając sztuczną inteligencję jako współpracownika, a nie rywala, może ona pomóc wzmocnić ludzkie zdolności w obszarach takich jak przywództwo, planowanie strategiczne i kreatywność, potencjalnie prowadząc do bardziej skutecznego, zrównoważonego i skoncentrowanego na ludziach środowiska pracy.