Konflikty w środowisku zawodowym są naturalne. Nawet w najlepiej współpracujących grupach trudno ich uniknąć, dlatego warto wiedzieć, jakie są źródła konfliktów oraz jak firmy mogą zarządzać takimi sytuacjami.
Najczęstsze źródła konfliktów w firmach
Obecność konfliktów w przedsiębiorstwach może mieć zróżnicowane podłoże. W dużej mierze wpływ mają poszczególne elementy kultury organizacyjnej, które mogą tworzyć wiele napięć i nieporozumień. Przykładem może być zła organizacja pracy, nastawiona na zysk firmy i pomijająca zdrowie psychiczne pracowników. Wywołane w ten sposób połączenie stresu i przeciążenia obowiązkami to beczka prochu, która może w każdej chwili wybuchnąć. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie powodują, że pracownicy czują się niesprawiedliwie traktowani. Z tego względu firmy muszą realnie spojrzeć na to, jak wygląda obłożenie zadaniami i czy liczba pracowników jest wystarczająca do osiągnięcia sukcesu.
Błędy w organizacji pracy mogą również dotyczyć takich aspektów jak klarowne określanie celów zadań oraz osadzenie ich w kontekście działalności całej firmy. Brak precyzji w tym względzie sprawia, że pracownicy nie do końca wiedzą, dlaczego wykonują pewne zadania, jaka czeka ich nagroda za ich realizację czy jakie niebezpieczeństwo wiąże się z niepowodzeniem.
Innym źródłem konfliktów jest komunikacja. Jako ludzie nadajemy i odbieramy wiele komunikatów w ciągu dnia, dlatego błędy w tym obszarze mogą być przyczyną nieporozumień. Dotyczy to zarówno sytuacji, kiedy w firmie przekazuje się za mało informacji (np. poprzez brak feedbacku, uznawania osiągnięć czy uzasadnienia zmian wprowadzanych w firmie), jak i wówczas, gdy komunikacja jest nieprawidłowa, np. zbyt zawiła, mało konkretna, lub nacechowana emocjonalnie.
Przeczytaj także: https://extended.tools/zrodla-konfliktu-w-miejscu-pracy-poznaj-najczestsze-przyczyny/
Czy Extended DISC® może pomóc w radzeniu sobie z konfliktami?
Problemy komunikacyjne i organizacyjne w zespołach nierzadko wyrastają z braku wiedzy zarządzających, którzy podejmują decyzję na podstawie własnego przeczucia, a nie zebranych danych. W wielu wypadkach konflikty wynikają z różnorodności i stylów zachowań pracowników. Jak je można poznać? Do tego służy narzędzie biznesowe Extended DISC®, które opisuje wspomniane zachowania ludzkie, styl komunikacji, a także naturalne predyspozycje.
Ponadto raport z badania, którego wypełnienie zajmuje badanemu zaledwie kilkanaście minut, zawiera cenne informacje na temat czynników stresogennych i motywacyjnych, jak również wymienia najczęstsze reakcje na wzmożony stres. Innymi słowy, menedżer czy pracownik HR otrzymuje kompendium wiedzy na temat pracownika, z którego może wyciągnąć daleko idące informacje o źródłach konfliktu. Jednocześnie Extended DISC® pozwala zdiagnozować dynamikę zachowań w zespole, gdzie wspomniane nieporozumienia najczęściej powstają. Zarządzający mogą dzięki temu podejmować kluczowe decyzje, np. zmieniając rolę pracowników w zespole. Poza tym lider może skuteczniej dostosować własny styl zarządzania i komunikację, aby lepiej docierać do członków w zespole.