Jaki nie powinien być sprzedawca?
Czy zdarzało Ci się kiedyś spotkać na swojej drodze niesympatycznego i mało pomocnego sprzedawcę? Taka sytuacja może sprawić, że nasze zakupy stają się mniej przyjemne. W dzisiejszym artykule omówimy cechy, które odróżniają dobrego od złego sprzedawcy.
Brak życzliwości
Pierwszą cechą jakiej należy unikać u każdego pracownika w obszarze handlu jest brak życzliwości. Sprzedawca pełni ważną rolę w procesie zakupowym klienta – to on decyduje o pierwszym kontakcie i jakość obsługi. Jeśli osoba ta jest opryskliwa lub lekceważąco traktuje klienta, przekonuje go do rezygnacji z produktu czy udzielania mu błędnych informacji – takiego typu zachowanie tylko wpływa negatywnie na reputację sklepu oraz obraz marki.
Niewiedza na temat oferowanego asortymentu
Kolejnym czynnikiem determinującym poziom usług świadczony przez danego pracownika są jego umiejętności oraz wiedza na temat oferowanego asortymentu. Jeśli sprzedawca nie zna produktów, którymi się zajmuje lub ma niewystarczającą wiedzę techniczną, będzie miał trudności z udzielaniem odpowiedzi na pytania klienta i doradzeniem mu najodpowiedniejszego rozwiązania.
Brak umiejętności komunikacyjnych
Komunikacja jest kluczowym elementem podczas interakcji między sprzedawcami a klientami. Zdolność do słuchania i zadawanie właściwych pytań pomaga lepiej poznać potrzeby klienta oraz dostosować ofertę do jego oczekiwań. Sprzedawcy powinni również być w stanie jasno wyjaśnić korzyści płynące ze stosowania danego produktu czy usługi.
Nachalność
Dobrym tonem każdego sklepu jest szanowanie prywatności swoich klientów – dlatego nachalne zachowanie to jedno z najgorszych cech jakiej można dopuścić u pracownika handlowego. Klienci chcą czuć się swobodnie podczas zakupów bez presji ze strony personelu.
Obojętność na potrzeby kupujących
Sprzedający muszą mieć zdolność empatii i potrafić identyfikować potrzeby swoich klientów – tak by mogli im zaproponować produkty spełniające ich oczekiwania. Obojętność na potrzeby kupujących może prowadzić do straty klientów i obniżenia zysków sklepu.
Brak dostępności
Niedostępność sprzedawcy jest także jednym z czynników, które negatywnie wpływają na jakość obsługi w sklepach. Klienci często mają pytania lub potrzebują pomocy przy wyborze produktu – jeśli nie mogą znaleźć nikogo kto mógłby im pomóc, prawdopodobnie opuszczą sklep bez dokonania zakupu.
Zaniedbania w prezencji osobistej
Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie – dotyczy to również pracowników handlowych. Sprzedawca powinien zadbać o swoją prezencję oraz higienę osobistą by przekazać pozytywny obraz firmy dla którój pracuje.
Błądzące około stanowisko pracy
Sprzedawca musi być odpowiedzialny za utrzymanie porządku i estetyki miejsca pracy tak aby zapewnić komfort zarówno sobie jak i klientom odwiedzającym dany lokal. Zaniedbane otoczenie może sprawić że klienci będą mieli złe pierwsze wrażenie co będzie miało negatywny wpływ na całe doświadczenia zakupowe.
Niewłaściwe zachowanie
Ostatnią cechą, jakiej powinien unikać sprzedawca jest niewłaściwe zachowanie. Nieodpowiednie żarty czy obraźliwy język to coś czego trzeba absolutnie unikać w procesie obsługi klienta. Pracownik handlowy musi być profesjonalny i uprzejmy – niezależnie od tego z kim ma do czynienia.
Podsumowanie
Aby być dobrym sprzedawcą należy pamiętać o wielu aspektach takich jak: życzliwość, znajomość oferowanego asortymentu, umiejętność komunikacji oraz szanowaniu prywatności klientów. Dodatkowo ważne są także prezencja osobista oraz odpowiedzialność za utrzymaniem porządku na stanowisku pracy. Niewłaściwe zachowania mogą prowadzić do straty reputacji sklepu i straciwanie potencjalnych klientów.
Wezwanie do działania:
Nie powinien być sprzedawcą osoba, która nie ma empatii i profesjonalizmu w obsłudze klienta. Sprzedawca powinien cechować się umiejętnością słuchania i zrozumienia potrzeb klienta oraz dostarczaniem mu odpowiednich informacji. Powinien także być uprzejmy, cierpliwy i komunikatywny.
Link tagu HTML do strony https://abc-augustow.pl/: