Real-time marketing — Czym jest i dlaczego warto go wykorzystywać?

Poprzez real-time marketing możemy reagować na aktualne wydarzenia globalne i tworzyć na ich podstawie reklamy. To bardzo oryginalna, ale i skuteczna oraz stosowana przez największe światowe marki strategia marketingowa. Pozwala ona przyciągać nowych klientów do marki i kreować swój pozytywny wizerunek. Opieranie się o aktualne wydarzenia i tworzenie przy ich pomocy reklam staje się jednak coraz częściej i szerzej wykorzystywane. Sprawdzamy poniżej — czym jest real-time marketing, jak działa, jakie ma plusy, kto może go wykorzystywać i na czym tak właściwie on polega.

Real-time marketing

Real-time marketing to marketing czasu rzeczywistego. Ten typ promowania się wykorzystuje aktualne wydarzenia społeczne, kulturalne itp. do stworzenia materiału reklamowego. Według założenia real-time marketingu w naszej reklamie nawiązujemy do sytuacji, która zdarzyła się niedawno np. kilka godzin temu i opieramy całą promocję właśnie na tym zdarzeniu. Forma reklamy może być różna. Mogą być to posty, materiały video, materiały viral marketingowe czy grafiki. Głównym celem real-time marketingu jest przyciągnięcie odbiorców, nawiązując do niecodziennych i głośnych wydarzeń ze świata rzeczywistego. Gdy zainteresują się już oni naszą reklamą z tego względu, poznają też naszą markę i ofertę. Jednym z kluczowych elementów tego sposobu promowania się jest błyskawiczna reakcja na takie wydarzenie. Im szybciej zareagujemy, tym lepsze efekty osiągniemy. Odbiorcom zależy na aktualności informacji i na tym powinniśmy bazować. Oprócz aktualnych wydarzeń np. premiery filmu czy głośnej awarii w real-time marketing wpisywać się również mogą aktualne trendy jak np. mody na coś — np. na grę czy kwestie społeczne np. dyskusje nt. szczepień.

Zalety, jakie posiada Real-time marketing

Real-time marketing ma bardzo wiele zalet, które możemy wykorzystać do swoich celów. Pierwszą z nich jest bardzo ciekawa forma. Reklamy w takim stylu będą z pewnością oryginalniejsze i znacznie popularniejsze niż typowe grafiki promujące. Wielu odbiorców może również udostępniać taką reklamę w formie viral marketingowej, dzięki czemu nie będziemy musieli ponosić kosztów na jej opublikowanie. Aby stworzyć materiał odnoszący się do aktualnych wydarzeń, nie musimy również posiadać wielu środków. Możemy wykonać go samodzielnie i stosować zarówno jeśli jesteśmy osobami prywatnymi, jak i dużymi firmami. Real-time marketing będzie też doskonałym uzupełnieniem dotychczasowych głównych działań marketingowych, gdy chcemy jeszcze bardziej wykorzystać potencjał maki.

Może jakieś przykłady?

Zdecydowanie najlepiej real-time marketing zobrazować mogą konkretne przykłady kampanii w tym stylu. Z tego sposobu promocji korzystały i korzystają największe marki światowe oraz globalne firmy. Pierwszym bardzo ciekawym przykładem może być np. firma Kit Kat i jej reklama odnosząca się do awarii Facebooka. Gdy ten najpopularniejszy portal społecznościowy zniknął na chwilę z sieci, Kit Kat zaprosił odbiorców reklamy na chwile przerwy — czym stał się popularny w krótkim czasie. Wiele osób udostępniało sobie materiał tej marki, który humorystycznie komentował zniknięcie Facebooka z internetu. Kolejnym przykładem również z tej samej branży jest marka Snickers. W 2014 roku odnosząc się do ugryzienia przez Luisa Suareza przeciwnika w ucho, marka stworzyła reklamę, zachęcając do ugryzienia jego batona. Po raz kolejny reakcja odbiorców była bardzo żywiołowa i spowodowała wiele komentarzy oraz udostępnień posta. Trzecim przykładem na to, że real-time marketing ma moc i może przyciągnąć wiele osób, jest post marki Sidolux i hasło reklamowe “mistrzowie parkietu”. Właściciel preparatu do drewna nawiązał do sukcesów siatkarzy, dzięki czemu wiele osób uznało taki post za interesujący i przekazywało go swoim znajomym wraz z grafiką płynu owiniętego szalikiem kibica. W ten sposób marka zyskała rozgłos, opierając się na wydarzeniach czasu realnego.

Jak stworzyć reklamę?

Stworzenie reklamy real-time marketingowej wbrew pozorom nie jest trudne i wykonać go może każda osoba. Specjaliści od marketingu w największych firmach globalnych posiadają większe doświadczenie i wiedzę, dzięki którym potrafią w ciągu kilku minut od zdarzenia wykorzystać je i opublikować trafny post, ale my także mając pomysł, możemy wykorzystać daną sytuację. Pierwszym elementem stworzenia takiej reklamy jest właśnie pomysł na nią. Może być to slogan czy pomysł na sytuację, scenkę lub na dialog naszych produktów — tak jak zrobiło to KFC, ustawiając baits-a i nóżkę kurczaka odwzorowując scenę rozmowy Luk-a i Lorda Vadera. Jeśli będziemy mieli w głowie pewien zamysł, możemy wykorzystać go na kilka sposobów. Będziemy mogli stworzyć z niego najprostszą grafikę, którą możemy wykonać w krótkim czasie. Bardziej zaawansowaną opcją będzie stworzenie animacji nawiązującej do wydarzenia lub filmiku. Dobrym pomysłem może być też zorganizowanie promocji dotyczącej cen i oferty naszego asortymentu. Gdy wybieramy już formę, warto również zastanowić się nad miejscem publikacji. Reklamę taką możemy opublikować w mediach społecznościowych np. na Facebooku czy Twitterze jako posty i materiały marki. Warto również dodać specjalną wersję reklamy, którą publikujemy odpłatnie np. w Google Ads czy Facebook Ads. Dobrym miejscem na publikowanie takich materiałów jest Instagram z racji jego charakteru.

Kto może wykonywać Real-time marketing? Kiedy warto?

Real-time marketing wykonywać może każdy – niezależnie od wielkości, formy prawnej czy budżetu promocji. Ten typ marketingu nie wymaga od nas specjalnych działań, dużej sumy pieniędzy czy bycia dużą znaną marką. Swoje posty i materiały promocyjne możemy zatem opierać na aktualnych wydarzeniach w różnych sytuacjach. Z pewnością będzie to dobre posunięcie, jeśli jesteśmy osobami prywatnymi lub małymi firmami i chcemy zyskać rozgłos. Dzięki stworzeniu tak interesującego i humorystycznego posta wiele osób znając sytuacje ze świata realnego, zainteresuje się naszą reklamą i ofertą. Dzięki temu możemy wykorzystać głośne wydarzenie do swojej promocji. Gdy już mamy pewną ilość odbiorców, wyrobioną markę lub fanów również możemy wykorzystać real-time marketing. Dzięki niemu osoby te mogą przekazywać swoim znajomym nasz zabawny post nawiązujący do konkretnego wydarzenia. Również duże marki mogą poprawić swój wizerunek w ten sposób i zapadać w pamięć użytkowników, którzy będą zainteresowani oryginalnym skomentowaniem danej sytuacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here