Sukces w branży hotelarskiej zależy nie tylko od aranżacji wnętrz i skutecznego marketingu. Wiele czynników buduje popularność danego hotelu, pensjonatu albo apartamentów na wynajem. Między innymi istotne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi, usprawniających funkcjonowanie określonego obiektu. W tym obowiązkowym katalogu przydatnych mechanizmów coraz częściej wymienia się systemy rezerwacyjne. Czy rzeczywiście są niezbędne?
Jak to działa?
Systemy rezerwacyjne składają się najczęściej z całego pakietu narzędzi, usprawniających proces rezerwacji. Najlepsze oprogramowania działają wirtualnie, w chmurze. Dzięki temu dostęp do systemu możliwy jest z dowolnego miejsca i komputera. Nie ma potrzeby instalowania specjalnych programów i wtyczek. Wszystko działa w przeglądarce, po wpisaniu odpowiedniego loginu i hasła. Systemy rezerwacyjne pozwalają na wygodne zarezerwowanie noclegu na jedną lub kilka nocy. Oczywiście wygodne zarówno dla klienta, jak i hotelarza. Klient od razu może sprawdzić kalendarz dostępności, wybrać dogodny dla siebie termin, zabukować nie tylko pokój, ale i dodatkowe usługi. Dokona również płatności za pośrednictwem bankowości elektronicznej albo karty płatniczej. Takie systemy rezerwacyjne są też kompatybilne z popularnymi serwisami turystycznymi, w tym Airbnb oraz Booking.
Systemy rezerwacyjne – wymóg nowoczesności?
Jak zatem widać, systemy rezerwacyjne są bardzo funkcjonalne i niezwykle przydatne. No ale czy to absolutna konieczność w dzisiejszych czasach? Oczywiście można bazować na tradycyjnych rozwiązaniach. Zeszyt z tabelką rezerwacji wciąż jest używany przez wielu właścicieli pensjonatów. Turyści po prostu dzwonią i pytają o dostępność terminów. Płatności dokonuje się natomiast po przyjeździe. Najczęściej gotówką. Trzeba jednak podkreślić, że takie tradycyjne rozwiązania są zdecydowanie mniej wygodne. To z kolei może zniechęcić niektórych turystów. Przyzwyczailiśmy się już, że wszystko da się załatwić online. Bez telefonów i tracenia czasu. Po prostu kilka kliknięć i wymarzone wakacje są zarezerwowane.
Systemy rezerwacyjne a marketing
Systemy rezerwacyjne mogą też mieć dobry wpływ na stronę marketingową firmy. Robiąc stronę internetową hotelu lub pensjonatu i wyposażając ją w odpowiedni system rezerwacyjny, popularność danego miejsca noclegowego zdecydowanie rośnie. Wystarczy jeszcze tylko zadbać o odpowiednią widoczność hotelu w wyszukiwarkach internetowych, a klienci pojawią się sami. Taki system rezerwacyjny może okazać się szczególnie istotny w dobie kryzysu w branży turystycznej.